Hälsa och Motion,  Karusell

Gubbhälsan!

Gubbhälsan

Gubbhälsan!
Gubbhälsan!

Hur blir det med Gubbhälsan på lite äldre dagar?

Jag läser om Kalle Moareus i någon söndagsbilaga. Han är med i den stora hälsoresan, och har där blivit något av ett hälsofreak. Jag förknippar Kalle med en fiol och en ganska ordentligt tilltagen kula därunder. Mina tankar har hela tiden varit, hur mår den kroppen. Det visar sig att min fråga är berättigad, för trots att han alltid verkat glad och pigg, så har det under ytan visat sig vara något annat. När han så ger sina fem hälsoråd, är det ju exakt samma som jag nu kommit på att det är bra för min kropp, då är det med all säkerhet även bra för hans, och för många andra, därför tar jag upp dessa här, återigen. Hälsotipsen är följande:

Dra ner på brännvinet



Förutom att du ofta tappar omdömet när du häller i dig för stora mängder, så för det med sig en del annat beteende runt om. Du plockar i dig chips och jordnötter i mängder. Det blir att sådant hamnar runt magen, den där så förhatliga, och farliga bukfettman. Brännvin gör inget gott. Men du kan smyga i dig ett glas vin, då och då. Låt det stanna vid detta smakfyllda glas, så har du gett din kropp något gott, och en del säger nyttigt, ja om det är ett vin av den röda sorten.

Mindre kolhydrater bättra Gubbhälsan!



Eller fritt översatt, skippa sockar. Du kan glida in på kostfonden,se och läsa vad Ann Fernholm skriver. Hon tar verkligen vissa företag i örat. Bland annat har hon nu helt plötsligt börjat tycka om Ronaldo, den portugisiska fotbollsstjärnan. Men han fick kämpa lite extra för hennes gunst. Hon, vad jag vet, älskar inte fotboll, så redan där har Ronalod uppför. Men när han i direktsändning kom in på presskonferens, plockade bort två läskedrycker av känt märke, då hade han fått även Fernholm till fans. Att sedan CocaCola minskade i värde med, jag för mig jag läst, ofantliga 33 miljarder, då var det nog än fler som applåderade Ronaldos tilltag. Jag tror inte det var medvetet, men han är ju lite hälsofreak, så jag kan förstå han reaktion.

Periodisk fasta bra för Gubbhälsan!



Det här tipset fick jag av Kerstin Brismar (du vet forskaren med boken Lev länge & väl), ett tips som jag följt ett tag nu. Jag har, liksom Kalle ett ätfönster på åtta timmar, och fastar sexton. Det får till följd att mitt blodsocker numera är alldeles utmärkt, och jag mår givetvis alldeles utmärkt. Har du svårt att hålla upp i sexton timmar, kolla vad du äter. Är det kolhydrater, så “måste” du äta flera gånger i och med att kolhydrater inte ger någon, eller åtminstone ganska begränsad energi. Ät riktigt, så blir du mindre hungrig, och har betydligt enklare att hålla ut, när du funnit din balans, så blir det som så att du inte ens funderar på mat, du bara njuter.

Motion för kroppen – Bra för Gubbhälsan



Ja, det är samma även här. Kläm på skorna och ut på promenad, helst en gång om dagen. Jag måste säga att jag numera överdriver lite, mina morgonpromenader hamnar ofta på knappt två timmar, men då är det inlagt lite filosofi, det vill säga jag slår mig ner på någon bänk här och var, sitter där och njuter av fågelsång och livet. Sedan har jag ett mål, minst 7500 steg varje dag, det motsvarar drygt fem kilometer. Promenaden eller annan motion, förstärker din kropp och ger, enligt forskare längre liv. Det vill åtminstone jag skaffa mig, jag gillar livet och har så mycket kvar som jag vill göra, så jag har inte tid att falla bort.

Motionera huvudet – bra för Gubbhälsan!



Det kan man göra på många olika sätt. För Moraeus är tipset att sätta sig framför datorn och läsa på om hälsan, det är ett förbaskat bra tips, som jag härmed förmedlar. Inte bara internet, surfa gärna in på Yoytube, så finns du med stor sannolikhet massor med hälsotips. Sug nu inte åt dig av allt, utan läs, fundera på om detta skulle kunna vara kul. Det finns tokerier, även här, vill jag påstå. Skulle du hellre vilja glida upp i soffan, med en god bok, så kan jag rekommendera tidigare nämnd författare och bok, Kerstin Brismar och Lev länge & väl. Vill du inte köpa den, så finns den med stor sannolikhet på biblioteket.

Skaffa eget liv- bra för Gubbhälsan!



Det låter kanske lite knepigt, men läser du om hälsa, så får du massor med tips, och tills lut slår du ifrån dig. Du ska gå ner vissa kilon, och gör så här, så är kilona borta till midsommar. Det här ska du inte äta, och så här långt ska du springa. Du blir trött på allt det där, och slår dövörat till. Så följ mitt sista tips. Läs på en massa grejer, så länge du vill. Fundera på ditt liv, börjar det bli problem att knyta skorna, eller protesterar kroppen när du ska gå, eller känns huvudet efter gårdagens dryck, då ska du kanske fundera på vad du kan ändra på. För vem vill gå runt och känna krämpor. Nu löser man kanske inte allt genom att hushålla med hälsan, men jag skulle tro att bara man stoppar i sig bra saker, och rör på sig, så har man kommit en bra bit på väg. Sedan finns det ju tyvärr de som drabbas av skada, och då är det inte mycket att göra, mer än att kämpa och försöka få röra på sig igen, det är väl så rehablitering går till, då inte utan orsak.
Skaffa ett liv, genom att du själv bestämmer vad som är bram för enbart dig. I det här fallet ska du definitivt vara egoist, det är enbart ditt liv det gäller.

Bra för Gubbhälsan!
Bra för Gubbhälsan!

Lämna ett svar