Stressad? Skaffa dig goda vanor!
Hälsa och Motion

Är du stressad?

Är du stressad?

I dagens samhälle är det ganska vanligt att man blir stressad, och känner du dig stressad, utan att egentligen veta om det? Här är ett antal små symtom som du kan läsa och fundera på om det stämmer in på dig:
Du vaknar aldrig och känner dig utvilad, även om du tycker att du sovit tillräckligt länge och ostört i flera nätter.
Du har svårigheter att somna på kvällen, eller så vaknar du tidigt på morgonen och kan inte somna om.
Du har svårt att koppla av, du har hela tiden tankar på något, om det rör jobbet eller fritiden har mindre betydelse. Du är på högvarv, hela tiden.
Ditt minne försämras. Du minns inte var du la dina glasögon, eller boken du håller på att läsa.
Du har svårt att koncentrera dig.
Du har ångest för en massa grejer, som du inte tycker att du hinner med att göra.
Du hakar upp dig och ser bara en massa negativt omkring dig.
Du blir irriterad över saker som du egentligen inte kan påverka.
Du får infektioner, betydligt oftare och lättare än tidigare
Du får ont i magen, ont i huvudet och hjärtklappning för minsta lilla sak.
Du är stel, spänd och har ofta ont i kroppen.
Du tappar lusten för sex.
Du har svårt att andas ordentligt.
Du hinner inte med, och därför försöker du öka tempot än mera, vilket gör att du hinner med än mindre. En karusell utan slut.
Du har svårt att koppla av, du väljer bort umgänge med dina kompisar, familj, släkt och vänner, för att du inte har tid.
Du klämmer en bärs eller fem för att orka med, eller så käkar du en hel del choklad, eller tar upp rökningen igen, den du nu varit utan i tio år.

Stressad? Skaffa dig goda vanor!
Stressad? Skaffa dig goda vanor!

Har du något eller några av ovanstående symtom, då är det dags för förändring, ibland ganska ordentlig, ibland knappt synbar. Handlar det om tidsbrist, ta dig samman och välj bort en del av de saker som du “måste” göra, och välj i stället sådant som du och din kropp mår bra utav. Vänner, familj, släkt och kompisar. Låt den där bärsen stå kvar i kylen, och framförallt skippa chokladen och ciggen. Av det senare finns det ännu ingen i världshistorian som mått bra utav, i vart fall inte någon längre stund. Kanske att du känner dig bättre för stunden, du har ett stressmoment, och måste ha en cig. Då är det inte ciggen som lugnar dig utan att du helt enkelt tänker på något annat än det som stressade upp dig. Försök nästa gång, att tänka på något positivt, dina barn eller din familj. Dessa brukar kunna ge positiva vibbar, det ska du utnyttja.

Sämre minne – Stress


Handlar det om att minnet blir sämre eller att du tappar koncentrationen, då finns det några åtgärder du kan prova. Försök att öka din vardagsmotion. Eller lägg in motionstid i din vardag, håll sedan hårt på dessa tider. Om det är klockan sex på morgonen, så att du vill ta en promenad innan du åker till jobbet, se då till att du kommer iväg klockan sex, och sätt dig då inte med morgontidningen i vilket format den än må ha. Ta på dig skorna och kom iväg på din runda, ha gärna lite musik i öronen, eller kanske din favoritbok i lurarna. Det finns en hel del böcker som du kan lyssna på, och någonstans finns din favorit. Börja dock inte pula med det strax innan du ska gå, utan gör detta klart på kvällen innan du ska iväg. På morgonen ska du enbart sätta igång det hela, och njuta.

Koncentrationssvårigheter – stress

Beror din stress på koncentrationssvårigheter, så kommer det säkert att ta några dagar innan du kan koppla av och lyssna ordentligt. Då kan det vara idé att börja om från början, så att du hänger med i boken. Under promenaden har du givetvis kopplat bort din telefon i mobilen, annars kan du ge dig på att någon ringer, frun, barn, chefen eller någon kollega, som behöver svar på något. Det kan vänta, jag lovar. Se bara till att du verkligen får din egen tid för dig själv. Det är du värd.

Stress – Irriterad


Hakar du upp dig på andra och blir irriterad, eller får du ofta infektioner, ont i magen, eller har du ibland svårt att andas? Då ska du först och främst kolla om du röker, låter lite knepigt, men om du röker, fimpa direkt. Det kommer inte att ta många dagar innan du känner dig betydligt bättre i kroppen, och du kan andas, för dina flimmerhår i halsen är betydligt bättre och de släpper igenom luft. Det är bra för kroppen och dit välbefinnande.

stress – börja motionera

Om du nu ändå har dessa symtom och inte röker, då blir det att ta på sig skorna, och ta dig en ordentlig runda. Minst 30 minuter per omgång. Du har ett bra schema via den här länken. Och så om du sitter stilla på jobbet, res på dig och ta en runda. Vem vet, du kanske hittar en ny bekantskap, en som du aldrig sett förut. Vardagsmotionen kan du skaffa dig genom att hoppa av bussen någon eller några hållplatser tidigare, eller varför inte chocka omgivningen. Då åker du förbi din vanliga hållplats, och stiger av några hållplatser senare, dels får du en härlig promenad, dels får du upptäcka mera av din omgivning. Är du riktigt fräck, så skaffar du en cykel och cyklar hela vägen mellan hemmet och jobbet. Även om cykeln nu kostar dig ett bra antal tusenlappar, så är det bara att plocka fram miniräknaren, och räkna. Vad kostar ditt busskort i månaden, eller vad kostar bilen den där sträckan mellan jobbet och hemmet. Dela det med cykelns inköpskostnad och du har den exakta tiden det tar för att cykeln är insparad. Tiden efter är ren vinst, och förutom den rena vinsten i pengar, så har du skaffat dig betydligt bättre kondition, det är också en väldigt bra vinst för dig och din omgivning.

Sömnproblem -. Stress


Har du följt dessa råd, så har du säkert fått dina sömnproblem lösta av bara farten. Din sömn är viktig för att du ska kunna hålla på med allt som gör dig pigg och glad. Har du dessutom skippat bärs och brännvin, så är du verkligen på gång. Bärs och brännvin kan göra dig glad för stunden, men det kan definitivt stressa upp dig. Tar du i dig en ansenlig mängd så gör det sig påmint dagen efter, du blir slö och trött, även om du somnade klockan 8 på kvällen. Du kommer att stressa upp eftersom du vet att du inte gör sådant som du borde göra. Löser du det problemet med att öppna en ny bärs eller tar dig att par snapsar till frukost, då ska du egentligen släppa allt du har, leta efter någon vårdcentral, och be om hjälp. Alkohol har aldrig, och kommer nog aldrig att hjälpa dig att tagga ner, jag skulle vilja säga tvärtom. Alkohol ska drickas med andakt, måtta och njutas av. I övrigt ska man avstå, då det ger sämre effekt, och låter dig varva upp i stället för ner. Det är samma sak med andra droger. De ska inte överkonsumeras, aldrig någonsin.

Mindfulness – minskar stress

Mindfulness, eller medveten närvaro har jag skrivit en del om på piggsenior.se Läs gärna den artikeln, den kan ge dig ytterligare lite tips på hur du kan må bra. Om du nu är så stressad att du känner att mina tips inte hjälper, då ska du kontakta din vårdcentral och berätta om dina problem. Där har man folk som är utbildade, och spom kan hjälpa dig ordentlig, så att du hamnar på rätt nivå igen. Och får möjligheten att leva ett gott liv och framförallt ta vara på ditt liv, du har bara ett och det måste skötas om, så att du trivs, med dig själv. Stress bidrar inte till något positivt för din hälsa.

Lämna ett svar